Hyperelastic Modelling and Finite Element Analysing of Rubber Bushing

Merve Yavuz ERKEK, Necmettin KAYA, Caner GÜVEN
1.792 1.426

Abstract


The objective of this paper is to obtain stiffness curves of rubber bushings which are used in automotive industry with hyperelastic finite element model. Hyperelastic material models were obtained with different material tests. Stress and strain values and static stiffness curves were determined. It is shown that, static stiffness curves are nonlinear. The level of stiffness affects the vehicle dynamics behaviour.


Keywords


Bushing, rubber, finite element method, hyperelastic model

Full Text:

PDF (Türkçe)


DOI: http://dx.doi.org/10.17482/uujfe.58533

References


Balaban, H. , 2006, ‘’Beyaz eşya sektöründe uygulanan düşürme testlerinin bilgisayarda simulasyonu’’, Gebze İleri Teknoloji Enstitüsü Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü, Tasarım Ve İmalat Mühendisliği Anabilimdalı, Yüksek Lisans Tezi

Dassault Systems, Abaqus / CAE 6.10 User’s Manual

Durmuş, A. ,Özgün, R.E. , Ülkü, S. ,2010,“Kauçuk–metal burçlarda kauçuk sertliği ve çaplama işleminin kopma mukavemetine etkisi“, 5. Otomotiv Teknolojileri Kongresi – OTEKON’ 10, 7-8 Haziran 2010, Bursa.

Karen, İ, Kaya, N., Öztürk, F.ve Korkmaz, İ., 2008, “Motor titreşim takozlarının istenen özelliklerde tasarımı ve doğrulaması”, 4. Otomotiv Teknolojileri Kongresi – OTEKON’ 08, 1-4 Haziran 2008, Bursa.

Megep, (2009). Kimya Teknolojisi “Lastik Hamuru Ham Maddeleri–2”, Ankara.

Tönük E., Ünlüsoy Y. S., 2001. “Prediction of automobile tire cornering force charecteristics by finite element modeling and analysis” Computers and Structures, 79, 1219-1232.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.